Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej

I. Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin Organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa zasady
organizacji i funkcjonowania oraz strukturę wewnętrzną Środowiskowego Domu
Samopomocy w Kolonii Raduckiej w tym:
1) postanowienia ogólne;
2) organizację;
3) cele, zadania i funkcje;
4) kadrę i zależność służbową;
5) organizację w zakresie prowadzenia postępowania wspierająco–aktywizującego
z Uczestnikami;
6) prawa i obowiązki, nakazy i zakazy oraz sankcje dotyczące osób korzystających z usług
Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej
7) postanowienia końcowe.

§ 2. 1. Środowiskowy Dom Samopomocy w Kolonii Raduckiej działa

na podstawie:
1) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. 2020 r.,
poz. 685);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876
ze zm.);

2

3) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021 r. poz.
1372);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r.
poz. 305);
5) ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r.
poz.1129);
6) ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 217);
7) ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2019
r.  poz.1282);
8) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów
samopomocy z dnia 9 grudnia 2010 roku (Dz. U. z 2020 r. poz. 249);
9) Uchwały Nr XXXVI/178/21 Rady Gminy Osjaków z dnia 30 czerwca 2021 roku
w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej i
nadania Statutu (Dz. Urz. Woj. Łódz. z 2021 r. poz. 3414);
10) innych ustaw i ich aktów wykonawczych mających zastosowanie w prowadzeniu
i prawidłowym funkcjonowaniu Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii
Raduckiej;
11) Niniejszego Regulaminu.

  1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Regulaminie – należy przez to rozumieć  Regulamin Organizacyjny Środowiskowego
Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej;
2) ŚDS w Kolonii Raduckiej,  Dom, ośrodek wsparcia, placówka  –  należy przez to
rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy w Kolonii Raduckiej;
3) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Osjaków,
4) Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej;
5) Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w ŚDS w Kolonii Raduckiej;
6) Uczestniku – należy przez to rozumieć osobę przyjętą, na mocy decyzji administracyjnej
wydanej przez odpowiedni organ;
7) ZW-A, Zespół – należy przez to rozumieć należy przez to rozumieć Kierownika
i pracowników merytorycznych świadczących usługi na rzecz Uczestników
ŚDS w Kolonii Raduckiej;
8) IPPW-A– należy przez to rozumieć Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco –
Aktywizującego sporządzony dla danego uczestnika, uwzględniający jego indywidualne
potrzeby, możliwości i zainteresowania.

3

§ 3. 1. Siedziba Domu mieści się pod adresem: Kolonia Raducka 41, 98-320

Osjaków.

  1. Dom mieści się w budynku dwukondygnacyjnym, otoczonym terenem

zielonym.

  1. Dom jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną pomocy społecznej Gminy

Osjaków.

§ 4. 1. Dom realizuje zadania z pomocy społecznej z zakresu administracji

rządowej.

  1. Dom jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową na

zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

  1. Działalność ŚDS w Kolonii Raduckiej finansowana jest jako zadanie

zlecone z budżetu Państwa za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego.

  1. Gospodarując środkami publicznymi Dom zapewnia ich wydatkowanie
    w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie jak najlepszych
    efektów pracy
  2. Dopuszcza się możliwość finansowania ŚDS w Kolonii Raduckiej ze środków

własnych Gminy Osjaków.

  1. Działalność Domu może być wspierana przez sponsorów i uzupełniana przez

wolontariuszy na zasadach ustalonych przez Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej.

  1. Dom przy realizacji zadań gromadzi, przetwarza i przechowuje dane osobowe

w granicach określonych przepisami prawa.

  1. Dom zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych stosując określone

przepisami prawa środki techniczne i organizacyjne.

  1. Przy znakowaniu pism, Dom używa symbolu „ŚDS”.

§ 5. 1. Statutowa liczba uczestników ŚDS w Kolonii Raduckiej wynosi 30 osób,

w tym 6 osób z programu: Kompleksowego wsparcia dla Rodzin – „Za życiem”.

  1. ŚDS w Kolonii Raduckiej jest ośrodkiem wsparcia dziennego pobytu dla osób

z zaburzeniami psychicznymi, w tym dla:
1) osób przewlekle psychicznie chorych – Typ A;
2) osób niepełnosprawnych intelektualnie – Typ B;
3) osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych – Typ C;

4

4) osób ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – Typ D.

  1. Obszar działania ŚDS w Kolonii Raduckiej stanowi teren Gminy Osjaków.
  2. Do Domu mogą być skierowane osoby z poza terenu Gminy Osjaków, jeśli
    Dom dysponuje wolnymi miejscami, gdzie podstawą do przyjęcia Uczestnika jest podpisanie
    stosownego porozumienia pomiędzy Wójtem Gminy Osjaków a jednostką samorządu
    terytorialnego (powiatem, gminą), na terenie której osoba kierowana zamieszkuje.
  3. W pierwszej kolejności kierowane są osoby z terenu Gminy Osjaków.

§ 6. 1. Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji administracyjnej

wydanej przez organ prowadzący ŚDS w Kolonii Raduckiej.

  1. Termin przyjęcia osoby skierowanej do ŚDS w Kolonii Raduckiej następuje

w porozumieniu z Kierownikiem Domu.

  1. Osoby z poza Gminy Osjaków ubiegające się o skierowanie do ŚDS
    w Kolonii Raduckiej zgłaszają się do właściwego organu ze względu na ich miejsce
    zamieszkania.
  2. Na wniosek osoby korzystającej z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej,
    bądź jej opiekuna prawnego, pobyt w Domu może być przedłużony, o ile nie ustały przyczyny
    uzasadniające ten pobyt, w szczególności w sytuacji braku postępów w realizacji IPPW-A,
    braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, domu pomocy społecznej,
    braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym
    stanowisku pracy.
  3. Okres pobytu w Domu może, na wniosek uczestnika bądź jego
    opiekuna prawnego, jak ZW-A zostać skrócony, jeżeli zmieniła się sytuacja osoby
    korzystającej z usług świadczonych przez Dom, a w szczególności:
    1) gdy ustały przyczyny uzasadniające pobyt w Domu;
    2) gdy stan zdrowia Uczestnika wskazuje na konieczność długotrwałej hospitalizacji;
    3) gdy swoim zachowaniem stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia własnego, jak i innych
    osób.
  4. W przypadku czasowych nieobecności uczestników, trwających przez
    okres dłuższy niż 10 dni roboczych, ŚDS w Kolonii Raduckiej może przyjąć dodatkowe
    osoby, w celu pełnego wykorzystania miejsc statutowych, a tym samym umożliwić innym
    osobom skorzystanie z usług świadczonych przez Dom.

II. Organizacja ŚDS w Kolonii Raduckiej:

5

§ 7. 1. Domem kieruje Kierownik, którego zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy

Osjaków.

  1. Kierownik zobowiązany jest w szczególności do:

1) reprezentowania Domu na zewnątrz;
2) określenia i wdrożenia odpowiedniej struktury organizacyjnej;
3) zatrudniania kadry i podziału zadań;
4) opracowania Regulaminu Organizacyjnego, Programów Działalności dla każdego typu
Domu i sporządzania Planu Pracy na każdy rok kalendarzowy w uzgodnieniu z Wojewodą
i po ich zatwierdzeniu przez organ prowadzący ŚDS w Kolonii Raduckiej sprawować
nadzór nad ich realizacją;
5) ustalania rocznego planu finansowego;
6) sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego oraz merytorycznego z działalności
Domu;
7) dbania o wysoką jakość świadczonych usług.

  1. W trakcie nieobecności Kierownika, zastępstwo w zakresie

administrowania placówką sprawuje wyznaczony przez Niego na piśmie pracownik.

  1. Do podpisywania korespondencji wychodzącej na zewnątrz uprawniony

jest Kierownik, bądź osoba przez Niego upoważniona.

§ 8. 1. ŚDS w Kolonii Raduckiej, czynny jest przez pięć dni w tygodniu –

od poniedziałku do piątku – w godzinach 7.30 – 15.30.

  1. W uzasadnionych przypadkach Kierownik ŚDS w Kolonii Raduckiej działając
    w porozumieniu z Wójtem Gminy Osjaków może decydować o realizowaniu zadań w innym
    czasie, w tym:
    1) prowadzenia dodatkowych zajęć kulturalnych, sportowych i turystycznych w godzinach
    popołudniowych oraz w dni wolne od zajęć;
    2) organizacji wyjazdów integracyjnych, po uprzednim uzyskiwaniu zgody Uczestników,
    lub Ich opiekunów prawnych.
  2. Istnieje możliwość, po uprzednim uzgodnieniu z uczestnikami lub ich
    opiekunami zamknięcie Domu na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w danym roku
    kalendarzowym, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem
    jednostki prowadzącej ŚDS w Kolonii Raduckiej oraz Wydziału Rodziny i Polityki
    Społecznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.

6

  1. Dom umożliwia uczestnikom w czasie pobytu spożywanie gorącego posiłku,
    przyznanego w ramach zadania własnego gminy lub w ramach treningu kulinarnego.
  2. Dom zapewnia warunki do rozwoju grup samopomocowych uczestników

jak również ich rodzin.

  1. Dom może dodatkowo zapewnić usługi transportowe polegające na
    dowożeniu na zajęcia i odwożeniu po zajęciach, w szczególności uczestnikom z zaburzeniami
    zachowań lub niepełnosprawnością fizyczną, sprzężoną.
  2. W ramach działalności Domu, za zgodą Kierownika, w wyznaczonych przez
    niego dniach i godzinach, istnieje możliwość prowadzenia zajęć klubowych przeznaczonych
    dla osób oczekujących na przyjęcie do placówki oraz byłych uczestników.
  3. Osoby, o których mowa § 8 ust. 7 przebywają w Domu na prawach gościa

i zobowiązani są do przestrzegania niniejszego Regulaminu.

III. Cele, funkcje i zadania ŚDS w Kolonii Raduckiej:

§ 9. 1. ŚDS w Kolonii Raduckiej jest ogniwem oparcia społecznego dla osób
z zaburzeniami psychicznymi, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu
lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym
i społecznym.

  1. Celem funkcjonowania placówki jest przede wszystkim wzrost zaradności

i samodzielności życiowej uczestników, a także ich integracja społeczna.

§ 10. 1. ŚDS w Kolonii Raduckiej pełni funkcję:

1) Diagnostyczną – polegającą na rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb i możliwości
Uczestników, a także Ich rodzin oraz najbliższego otoczenia.
2) Planistyczną – polegającą na określeniu indywidualnych planów oddziaływania
na Uczestnika, Jego rodzinę i najbliższe otoczenie społeczne, w celu osiągnięcia
zakładanych celów wspierająco – aktywizujących, rehabilitacyjnych i socjalnych.
3) Realizującą – polegającą na ograniczeniu źródeł problemów utrudniających poprawne
funkcjonowanie uczestników i ich rodzin oraz na przeciwdziałaniu zjawiskom
nietolerancji i niehumanitarnego traktowania osób z zaburzeniami psychicznymi.
4) Aktywizującą – polegającą na przełamywaniu barier psychologicznych Uczestników
i Ich rodzin oraz integracji ze środowiskiem.

  1. Dom realizuje swe funkcje poprzez zadania o charakterze:

7

1) wspierająco – aktywizującym, polegającym na podejmowaniu działań, których celem jest
usprawnienie zaburzonych funkcji, utrzymanie sprawności psychofizycznej oraz
zapewnienie wsparcia terapeutycznego i psychologicznego;
2) rekreacyjno – kulturowym, polegającym na prowadzeniu zadań pobudzających
i zabezpieczających potrzeby o tym charakterze i prowadzeniu nowych, aktywnych form
wypoczynku i rekreacji, umożliwienie uczestnictwa w życiu społecznym i kulturowym;
3) edukacyjnym, polegającym na rozwijaniu zainteresowań i podnoszeniu wiedzy
i umiejętności z różnych dziedzin życia osób objętych usługami świadczonymi przez
Dom;
4) socjalnym, polegającym na tworzeniu warunków zaspakajania podstawowych potrzeb
oraz dbanie o bezpieczne warunki pobytu osób objętych usługami świadczonymi przez
Dom;
5) opiekuńczym, polegającym na zapewnieniu odpowiedniej, zindywidualizowanej
i dostosowanej do potrzeb opieki każdemu z Uczestników, a także zaspokojenie
podstawowych potrzeb.

  1. Zadaniem ŚDS w Kolonii Raduckiej jest również:

1) zapewnienie odpowiedniego standardu usług świadczonych w ramach realizowanych
oddziaływań wspierająco-aktywizujących;
2) zapewnienie uczestnikom pobytu w odpowiednich warunkach socjalno-bytowych;
3) zapewnienie należytych warunków sanitarnych i higienicznych.
4) przywrócenie lub utrzymanie dobrej formy psychicznej, intelektualnej, fizycznej oraz
zaradności funkcjonalnej uczestników w zależności od Ich potrzeb i możliwości
psychofizycznych;
5) zapewnienie uczestnikom warunków do rozwoju samorządności, poprzez możliwość
utworzenia samorządu, którego jednym z celów jest ukształtowanie i umocnienie
zachowań sprzyjających samopomocy.

§ 11. 1. Wymienione cele, funkcje i zadania realizowane są w ramach
indywidualnych bądź zespołowych oddziaływań wspierająco – aktywizujących poprzez
świadczenie odpowiednich usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb, możliwości
i zainteresowań każdego z uczestników.

  1. Usługi świadczone przez Dom na rzecz uczestników, to:

8

1) trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd
zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych,
trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie
pozytywnych relacji Uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie
zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury,
w tym: kształtowanie u Uczestników motywacji do zachowań akceptowanych przez
otoczenie i  wyrabianie u Nich nawyków celowej aktywności.
3) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą,
audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich
i kulturalnych;
4) zapewnienie poradnictwa psychologicznego;
5) zapewnienie pomocy w załatwianiu spraw urzędowych;
6) zapewnienie pomocy w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
w tym: uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków,
pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;
7) zapewnienie niezbędnej opieki;
8) prowadzenie terapii ruchowej, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
9) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii
zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej
na przystosowanym stanowisku pracy.

§ 12. 1. Cele i zadania Domu realizowane są przy współpracy:
1) rodzin, opiekunów i innych osób, które są bliskie uczestnikom;
2) Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi;
3) ośrodków pomocy społecznej oraz centrów pomocy rodzinie;
4) urzędu pracy;
5) poradni zdrowia psychicznego, szpitali psychiatrycznych i innych placówek opieki
zdrowotnej;
6) organizacji pozarządowych;
7) ośrodków kultury i organizacji kulturalno – rozrywkowych;
8) placówek oświatowych;
9) kościołów i związków wyznaniowych.
10) innych jednostek świadczących usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym:

9

a) warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywizacji zawodowej, spółdzielni
socjalnych;
b) centrów integracji społecznej i klubów integracji społecznej;
c) innych osób lub podmiotów działających na rzecz integracji społecznej Uczestników;

  1. Działania Domu mogą być wspierane przez opiekunów uczestników, członków

ich rodzin oraz wolontariuszy.

IV. Kadra i zależność służbowa ŚDS w Kolonii Raduckiej:
§ 13. 1. Domem kieruje Kierownik, który odpowiada za całokształt jego

funkcjonowania.

  1. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa

pracy w  stosunku do osób zatrudnionych w Domu.

  1. W celu realizacji zadań Kierownik wydaje zarządzenia, instrukcje, regulaminy

i inne akty dotyczące funkcjonowania Domu.

§ 14. 1. Do zadań Kierownika w szczególności należy:

1) podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację powierzonych zadań;
2) dobór kadr i podział zadań oraz ustalenie szczegółowych zakresów czynności
pracowników;
3) współpraca z organami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi;
4) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz
kontroli finansowej;
5) przyjmowanie interesantów w sprawach uwag, skarg oraz wniosków w poniedziałki i
piątki od 10. 00 do 14 00 .
a) informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach uwag, skarg
i wniosków winna być umieszczona w widocznym miejscu w siedzibie Domu.

  1. Do właściwości Kierownika jako kierownika jednostki pomocy społecznej

należy także:
1) tworzenie warunków do realizacji zadań określonych w Statucie Domu i niniejszym
Regulaminie;
2) kształtowanie właściwego stosunku pracowników do uczestników Domu;
3) zapewnienie przestrzegania praw i obowiązków uczestników Domu ujętych w niniejszym
Regulaminie;
4) wydawanie zarządzeń wewnętrznych;

10

5) polityka kadrowa Domu;
6) odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej Domu, w tym za wykonanie
określonych ustawą o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli finansów.

§ 15. 1. Kierownik realizuje zadania Domu przy pomocy podległych

mu pracowników.

  1. W celu realizacji zadań Domu, Kierownik tworzy następujące stanowiska

pracy:
1) Psychologa;
2) Pedagoga;
3) Pracownika socjalnego;
4) Fizjoterapeuty;
5) Terapeuty;
6) Terapeuty zajęciowego;
7) Instruktora terapii zajęciowej;
8) Asystenta osoby niepełnosprawnej;
9) Głównego księgowego;
10) Kierowcy;
11) Sprzątaczki;

  1. Kierownikowi podlegają bezpośrednio wszyscy pracownicy zatrudnieni w

Domu.

  1. Kierownik i pracownicy Domu, o których mowa w § 15 ust. 2 pkt 1 – 8

stanowią Zespół Wspierająco – Aktywizujący (ZW-A);

  1. Kierownik nadzoruje pracę Zespołu Wspierająco – Aktywizującego.
  2. Zgodnie ze wskaźnikiem zatrudnienia liczbę etatów wchodzących w skład
    ZW-A ustala Kierownik w porozumieniu z Wójtem odpowiednio do liczby uczestników
    każdego typu oraz limit etatów nie stanowiących ZW-A.
  3. Dopuszcza się możliwość łączenia ze sobą stanowisk pracy, pod warunkiem

określenia zakresu etatu na poszczególnym stanowisku.

  1. W celu zapewnienia jednolitego działania przy wykonywaniu zadań, osoby
    na poszczególnych stanowiskach pracy zobowiązane są do wzajemnej współpracy oraz
    do informowania się o obowiązujących przepisach i innych rozstrzygnięciach.
  2. Schemat organizacyjny Domu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego

Regulaminu.

11

§ 16. 1. Wszyscy pracownicy zatrudnieni w ŚDS w Kolonii Raduckiej

są odpowiedzialni w szczególności za:
1) przestrzeganie ustalonego w Domu czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób
jak najbardziej efektywny;
2) przestrzeganie obowiązujących zarządzeń, instrukcji, regulaminów i innych aktów
dotyczących funkcjonowania Domu, oraz zasad dotyczących porządku i dyscypliny
pracy;
3) dbałą, sumienną, rzetelną i terminową realizację zadań;
4) rzetelne prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami;
5) znajomość i stosowanie aktualnie obowiązujących przepisów prawa z zakresu
realizowanych zadań, w tym o ochronie tajemnicy służbowej i o ochronie danych
osobowych;
6) dbanie o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
przejawianie inicjatywy;
7) przestrzeganie zasad etyki zawodowej;
8) przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów
przeciwpożarowych;
9) przestrzeganie zasad współżycia społecznego wobec uczestników, pracowników
i przełożonych;
10) poszanowanie praw i godności uczestników, kierowanie się dobrem społecznym;
11) dbałość o dobro i mienie Domu z należytą starannością oraz używanie go zgodnie
z przeznaczeniem oraz odpowiadanie za powierzone mienie;
12) podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie się w wykonywaniu powierzonych
zadań;
13) rzetelne wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Domu;
14) bezwzględne zachowanie tajemnicy służbowej.

  1. Do wspólnych zadań osób wchodzących w skład ZW-A Domu należy:
    1) znajomość i stosowanie przepisów prawnych z zakresu realizowanych zadań;
    2) wzajemne współdziałanie i współpraca przy wykonywaniu obowiązków służbowych;
    3) rozpatrywanie i załatwianie spraw indywidualnych każdego uczestnika;
    4) opracowywanie IPPW-A uczestników;
    5) profesjonalna pomoc oraz świadczenie usług określonych w IPPW-A uczestników;

12
6) sumienne realizowanie IPPW-A uczestników;
7) dbanie o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;
8) uczestniczenie w dokonywaniu okresowej oceny efektów postępowania wspierająco –
aktywizującego w odniesieniu do poszczególnych uczestników;
9) dokonywanie oceny zasadności dalszego pobytu uczestnika w Domu;
10) w przypadku osiągnięcia przez uczestnika poziomu samodzielności umożliwiającego
uczestnictwo w innych formach wsparcia – wnioskowanie do organu wydającego Decyzję
kierującą o umożliwienie uczestnikowi korzystania z innych form wsparcia w celu
kontynuacji procesu usamodzielnienia;
11) prowadzenie dokumentacji pracy własnej, w tym dzienników, w których zamieszczane
są adnotacje dotyczące codziennych zajęć indywidualnych i zbiorowych każdego
uczestnika;
12) kierowanie się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowanie ich godności
i prawa do samostanowienia;
13) organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu zachowania tajemnicy
w sprawach dotyczących uczestników;
14) zachowanie w tajemnicy informacji dotyczących uczestników, uzyskanych w toku
czynności zawodowych.

§ 17. 1. Do zadań poszczególnych pracowników w szczególności należy:

1) Psychologa:
a) opracowanie diagnozy indywidualnej uczestnika;
b) dokonywanie okresowych ocen stanu psychicznego uczestników;
c) prowadzenie poradnictwa psychologicznego i grup wsparcia w zależności od potrzeb
uczestników i ich rodzin lub opiekunów;
d) określenie potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestników Domu oraz
ich zainteresowań;
e) uczestnictwo i obserwacja zajęć grupowych oraz pomoc specjalistom w realizacji
zajęć warsztatowych;
f) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych uczestników, ułatwianie kontaktu
z instytucjami;
g) prowadzenie spotkań społeczności.

13

h) przeprowadzanie badań psychologicznych z wykorzystaniem narzędzi w postaci
testów, np. WAIS-R (PL), Gestalta, WIST i itp., uaktualniających dane dotyczące
sprawności intelektualnej uczestników;
i) interwencje w sytuacjach konfliktowych, w nadpobudliwości emocjonalnych
niwelujących nieprawidłowe zachowania uczestników;
j) dokumentowanie pracy własnej.
2) Pedagoga:
a) opracowywanie diagnozy indywidualnej uczestnika;
b) prowadzenie postępowania wspierająco – aktywizującego zgodnie z IPPW-A każdego
uczestnika;
c) prowadzenie dokumentacji indywidualnej uczestników i zbiorczej zgodnie
z wytycznymi rozporządzenia w sprawie śds;
d) kontakt z rodzicami i opiekunami uczestników;
e) dbanie o bezpieczeństwo uczestników;
f) poradnictwo pedagogiczne dla uczestników, ich rodzin i opiekunów;
g) prowadzenie dokumentacji własnej;
h) promowanie ŚDS w Kolonii Raduckiej w społeczności lokalnej i ponadlokalnej
poprzez organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych, czynny udział
w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
czynny udział w imprezach i konkursach okolicznościowych organizowanych przez
Dom.
3) Pracownika socjalnego:
a) utrzymywanie stałego kontaktu ze środowiskiem rodzinnym uczestników w zakresie
doradztwa, niesienia pomocy uczestnikom i ich rodzinom ( edukacja rodzin);
b) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
c) ścisła współpraca z ośrodkami pomocy społecznej z okolicznych gmin w zakresie
wyłaniania osób do formy pomocy świadczonej przez Dom;
d) współpraca z innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz poprawy sytuacji
osób niepełnosprawnych;
e) utrzymywanie stałego kontaktu z przychodnią lekarską, poradnią zdrowia
psychicznego;
f) występowanie z wnioskami w sprawach przyznania form pomocy uczestnikom ŚDS;

14

g) współorganizacja imprez kulturalno-rozrywkowych, uroczystości w ŚDS oraz
współudział w imprezach organizowanych w środowisku lokalnym;
h) dokumentowanie pracy własnej.
4) Fizjoterapeuty:
a) prowadzenie rehabilitacji zgodnie ze wskazaniami lekarskimi i możliwościami
uczestników;
b) prowadzenie z uczestnikami zajęć z zakresu terapii ruchem;
c) dokonywanie okresowej oceny postępu procesu rehabilitacyjnego u uczestników;
d) inicjowanie działań zmierzających do osiągnięcia jak najlepszej kondycji fizycznej
u uczestników;
e) monitorowanie sprzętu wspomagającego uczestników i zgłaszanie ewentualnych
usterek;
f) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad uczestnikami przebywającymi w sali
do terapii ruchem;
g) prowadzenie dokumentacji własnej.
5) Terapeuty, Terapeuty zajęciowego, Instruktora terapii zajęciowej:
a) organizowanie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z uczestnikiem;
b) prowadzenie postępowania wspierająco – aktywizującego zgodnie z IPPW-A każdego
uczestnika;
c) utrzymanie kontaktu i współpracy z rodzinami lub opiekunami uczestników;
d) odpowiedzialność za realizację zadań wynikających z IPPW-A uczestników;
e) prowadzenie dokumentacji własnej;
f) karmienie uczestnika, o ile stan jego zdrowia wymaga wykonywania tej czynności;
g) pomoc uczestnikowi przy załatwianiu jego potrzeb fizjologicznych, o ile jego stan
zdrowia tego wymaga.
6) Asystenta osoby niepełnosprawnej:
a) mobilizowanie uczestników do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania
zainteresowań;
b) pomoc uczestnikom w przemieszczaniu się;
c) wspomaganie oddziaływań wspierająco – aktywizujących innych członków zespołu
wspierająco – aktywizującego;
d) pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych uczestników;

15

e) pomoc w doprowadzeniu do lekarza, na badania diagnostyczne lub na zabiegi
rehabilitacyjne oraz do urzędów;
f) pomoc w realizacji potrzeb kulturalno – rekreacyjnych i integracji ze środowiskiem,
w tym również towarzyszenie w charakterze opiekuna na wycieczkach i innych
imprezach wyjazdowych;
g) diagnozowanie warunków życia i pomoc w usuwaniu wszelkiego typu barier;
h) współpraca z pozostałymi członkami ZW-A w zakresie zabezpieczenia potrzeb
egzystencjonalnych;
i) współpraca z instytucjami i organizacjami społecznymi pracującymi na rzecz osób
niepełnosprawnych;
j) pomoc w innych sprawach życiowo ważnych dla osoby niepełnosprawnej
lub opiekuna osoby niepełnosprawnej;
k) opieka nad uczestnikami podczas dowozu i odwozu
l) prowadzenie dokumentacji własnej.
7) Głównego księgowego:
a) pełna obsługa finansowo – księgowa.
8) Kierowcy:
a) przywóz i odwóz uczestników;
b) przewozy uczestników w sprawach umówionych wizyt w poradniach
specjalistycznych;
c) dbanie o samochód służbowy;
d) prowadzenie wszelkiej dokumentacji dotyczącej eksploatacji samochodu;
e) zgłaszanie awarii samochodu służbowego do Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej;
f) przestrzeganie terminów przeglądów;
g) dbanie o porządek na terenie Domu;
h) wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego.
9) Sprzątaczki:
a) utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach Domu;
b) utrzymanie czystości w salach do postępowania wspierająco – aktywizującego;
c) dbanie o powierzony sprzęt;
d) racjonalna gospodarka środkami czystości;
e) wietrzenie, sprzątanie i dezynfekowanie pomieszczeń ŚDS w Kolonii Raduckiej;
f) dezynfekcja urządzeń sanitarno – higienicznych;
g) usuwanie pajęczyn;

16

h) opróżnianie koszy na śmieci;
i) sprawdzanie zabezpieczeń okiennych, kranów, drzwi, wygaszanie oświetlenia;
j) wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego.

  1. Szczegółowe zadania pracowników oraz zakresy czynności na poszczególnych
    stanowiskach służbowych określają umowy o pracę lub umowy zlecenie oraz zakresy
    czynności i obowiązków pracowników.
  2. Zakresy czynności i obowiązków służbowych pracowników znajdują

się w ich aktach osobowych.

V. Organizacja postępowania wspierająco – aktywizującego:
§ 18. 1. Podczas pobytu w Domu, uczestnicy korzystają z usług świadczonych
przez ŚDS w Kolonii Raduckiej, zgodnie ze swoim IPPW-A i tygodniowym planem zajęć.

  1. IPPW-A jest realizowany w porozumieniu z uczestnikiem bądź jego

opiekunem.

  1. ZW-A zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6
    miesięcy, celem omówienia realizacji IPPW-A i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej
    ich modyfikacji.

§ 19. 1. Postępowanie wspierająco – aktywizujące odbywa się w warunkach

spełniających standard usług świadczonych w ŚDS w Kolonii Raduckiej, w tym:
1) zniesione są bariery architektoniczne;
2) wyposażanie zawiera udogodnienia umożliwiające funkcjonowanie osobom
niepełnosprawnym;
3) powierzchnia użytkowa wynosi 343,15m 2 jest wyższa niż 8 m²/ na jednego uczestnika;
4) na parterze znajdują się pomieszczenia wyposażone w meble i sprzęty niezbędne
do prowadzenia w nich oddziaływań wspierająco – aktywizujących w tym:
a) sala muzyczno – teatralna;
b) sala integracji społecznej;
c) sala do treningu kulinarnego;
d) świetlica połączona z jadalnią;
e) sala gospodarstwa domowego;
f) sala do zajęć z zakresu terapii ruchem i rehabilitacji;
g) sala  rękodzieła artystycznego;
h) sala komputerowa;

17

i) pokój psychologa, pełniąca też funkcję sali wyciszeń;
j) łazienka, toalety;
k) szatnie;
5) na pierwszym piętrze znajdują się pomieszczenia przeznaczone dla personelu placówki,
w tym:
a) pokój kierownika;
b) pokój głównej księgowej;
c) pomieszczenie socjalne;
d) pokój;
e) archiwum;
f) łazienka, toalety.

  1. Postępowanie wspierająco – aktywizujące z uczestnikami prowadzi się przez
    co  najmniej 6 godzin dziennie, pozostały czas przeznaczony jest na czynności porządkowe,
    przygotowanie do zajęć, uzupełnienie dokumentacji.

VI. Prawa i obowiązki, nakazy i zakazy oraz sankcje dotyczące osób korzystających
z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej

§ 20. 1. Osoby korzystające z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej mają prawo do:

1) uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych w Domu;
2) uzyskania stosownej pomocy w załatwieniu spraw osobistych;
3) godnego i partnerskiego traktowania;
4) zaproponowania wyboru form i rodzaju treningów / zajęć, w których uczestnik chce brać
udział;
5) bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, zwłaszcza ochrony przed krzywdzeniem,
wykorzystywaniem, dyskryminacją i poniżaniem;
6) zgłaszania uwag i wniosków do personelu Domu i jego Kierownika;
7) zgłaszania skarg:
a) na innych uczestników do personelu Domu lub Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej;
b) na pracowników Domu do Kierownika ŚDS;
c) na Kierownika ŚDS do Wójta Gminy Osjaków lub Wojewody Łódzkiego.

  1. Do obowiązków osób korzystających z usług świadczonych przez
    ŚDS w Kolonii Raduckiej w miarę swych możliwości psychofizycznych należy
    w szczególności:
    1) systematycznie uczestniczyć w realizacji zaplanowanych działań wspierająco –

18

aktywizujących;
2) potwierdzać swoją obecność na zajęciach podpisując listę obecności;
3) dbałość o mienie Domu i powierzony do użytku sprzęt i materiały;
4) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
5) współpraca z personelem w rozwiązywaniu swoich problemów;
6) przestrzeganie zakazu wnoszenia i spożywania alkoholu i innych środków odurzających
oraz przebywania w stanie wskazującym na ich spożycie, na terenie Domu;
7) przestrzeganie zakazu palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi na terenie
Domu;
8) przestrzeganie niniejszego Regulaminu oraz innych zarządzeń porządkowych.

  1. Uczestnicy Domu mogą tworzyć samorząd, którego celem jest kształtowanie

i umacnianie zachowań sprzyjających samopomocy i zasadzie samorządności.

§ 21. Uczestnik w ramach swych możliwości psychofizycznych powinien:

1) aktywnie uczestniczyć w treningach / zajęciach;
2) aktywnie współpracować w rozwiązywaniu swoich problemów;
3) przestrzegać ustalonego czasu zajęć i porządku;
4) stosować się do zaleceń pracowników oraz Kierownika;
5) zgłaszać planowaną nieobecność;
6) przejawiać koleżeński stosunek do pozostałych uczestników;
7) przestrzegać zasad i norm współżycia społecznego.
§ 22. Na terenie Domu nie wolno:

1) stosować jakiejkolwiek przemocy czy to słownej czy fizycznej;
2) posiadać i spożywać alkohol lub inne substancje odurzające;
3) palić tytoniu poza miejscami wyznaczonymi;
4) samowolnie uruchamiać maszyn, urządzeń lub innych mechanizmów mogących zagrażać
zdrowiu lub życiu.

§ 23. 1. Za zniszczenia dokonane przez uczestnika materialnie odpowiada

uczestnik lub jego opiekun prawny na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.

  1. Kierownik Domu ma prawo nie dopuścić lub odsunąć tymczasowo od zajęć
    uczestnika, który swoim zachowaniem stwarza zagrożenie zdrowia lub życia własnego
    lub innych osób do czasu przyjazdu odpowiednich służb.

19

  1. Dom nie odpowiada za przedmioty wartościowe przyniesione przez

uczestników na teren placówki.

  1. Uczestnikowi, który w sposób rażący i nagminny narusza normy współżycia
    społecznego, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla zdrowia fizycznego swojego
    i innych uczestników i / lub pracowników Domu decyzja administracyjna może zostać
    zmieniona lub uchylona na niekorzyść strony bez jej zgody na wniosek ZW-A,
    zatwierdzonego przez Kierownika ŚDS, złożonego do organu wydającego decyzję kierującą
    do Domu.

VII. Postanowienia końcowe:
§ 24.1. Postanowienia niniejszego Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników

i osób korzystających z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej.

  1. Każdy pracownik ŚDS w Kolonii Raduckiej oraz wszystkie osoby korzystające
    z usług na terenie Domu są zobowiązane do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu.
  2. Zapoznanie się z treścią niniejszego Regulaminu, każdy pracownik i uczestnik
    (w ramach swych możliwości psychofizycznych) poświadcza własnoręcznym podpisem.
  3. Dokument dotyczący poświadczenia zapoznania się z niniejszym

Regulaminem znajduje się u:
1) Pracownika, w jego aktach osobowych;
2) Uczestnika, w jego indywidualnej teczce.

§ 25. Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym ŚDS w Kolonii Raduckiej

następują w trybie przyjętym dla jego nadania.

§ 26. Niniejszy Regulamin obowiązuje od daty zatwierdzenia go, przez Wójta

Gminy Osjaków.

Skip to content