Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin Organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa zasady
organizacji i funkcjonowania oraz strukturę wewnętrzną Środowiskowego Domu
Samopomocy w Kolonii Raduckiej w tym:
1) postanowienia ogólne;
2) organizację;
3) cele, zadania i funkcje;
4) kadrę i zależność służbową;
5) organizację w zakresie prowadzenia postępowania wspierająco–aktywizującego
z Uczestnikami;
6) prawa i obowiązki, nakazy i zakazy oraz sankcje dotyczące osób korzystających z usług
Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej
7) postanowienia końcowe.
§ 2. 1. Środowiskowy Dom Samopomocy w Kolonii Raduckiej działa
na podstawie:
1) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. 2020 r.,
poz. 685);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876
ze zm.);
2
3) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021 r. poz.
1372);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r.
poz. 305);
5) ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r.
poz.1129);
6) ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 217);
7) ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2019
r. poz.1282);
8) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów
samopomocy z dnia 9 grudnia 2010 roku (Dz. U. z 2020 r. poz. 249);
9) Uchwały Nr XXXVI/178/21 Rady Gminy Osjaków z dnia 30 czerwca 2021 roku
w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej i
nadania Statutu (Dz. Urz. Woj. Łódz. z 2021 r. poz. 3414);
10) innych ustaw i ich aktów wykonawczych mających zastosowanie w prowadzeniu
i prawidłowym funkcjonowaniu Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolonii
Raduckiej;
11) Niniejszego Regulaminu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Środowiskowego
Domu Samopomocy w Kolonii Raduckiej;
2) ŚDS w Kolonii Raduckiej, Dom, ośrodek wsparcia, placówka – należy przez to
rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy w Kolonii Raduckiej;
3) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Osjaków,
4) Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej;
5) Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w ŚDS w Kolonii Raduckiej;
6) Uczestniku – należy przez to rozumieć osobę przyjętą, na mocy decyzji administracyjnej
wydanej przez odpowiedni organ;
7) ZW-A, Zespół – należy przez to rozumieć należy przez to rozumieć Kierownika
i pracowników merytorycznych świadczących usługi na rzecz Uczestników
ŚDS w Kolonii Raduckiej;
8) IPPW-A– należy przez to rozumieć Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco –
Aktywizującego sporządzony dla danego uczestnika, uwzględniający jego indywidualne
potrzeby, możliwości i zainteresowania.
3
§ 3. 1. Siedziba Domu mieści się pod adresem: Kolonia Raducka 41, 98-320
Osjaków.
- Dom mieści się w budynku dwukondygnacyjnym, otoczonym terenem
zielonym.
- Dom jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną pomocy społecznej Gminy
Osjaków.
§ 4. 1. Dom realizuje zadania z pomocy społecznej z zakresu administracji
rządowej.
- Dom jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową na
zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Działalność ŚDS w Kolonii Raduckiej finansowana jest jako zadanie
zlecone z budżetu Państwa za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego.
- Gospodarując środkami publicznymi Dom zapewnia ich wydatkowanie
w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie jak najlepszych
efektów pracy - Dopuszcza się możliwość finansowania ŚDS w Kolonii Raduckiej ze środków
własnych Gminy Osjaków.
- Działalność Domu może być wspierana przez sponsorów i uzupełniana przez
wolontariuszy na zasadach ustalonych przez Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej.
- Dom przy realizacji zadań gromadzi, przetwarza i przechowuje dane osobowe
w granicach określonych przepisami prawa.
- Dom zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych stosując określone
przepisami prawa środki techniczne i organizacyjne.
- Przy znakowaniu pism, Dom używa symbolu „ŚDS”.
§ 5. 1. Statutowa liczba uczestników ŚDS w Kolonii Raduckiej wynosi 30 osób,
w tym 6 osób z programu: Kompleksowego wsparcia dla Rodzin – „Za życiem”.
- ŚDS w Kolonii Raduckiej jest ośrodkiem wsparcia dziennego pobytu dla osób
z zaburzeniami psychicznymi, w tym dla:
1) osób przewlekle psychicznie chorych – Typ A;
2) osób niepełnosprawnych intelektualnie – Typ B;
3) osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych – Typ C;
4
4) osób ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – Typ D.
- Obszar działania ŚDS w Kolonii Raduckiej stanowi teren Gminy Osjaków.
- Do Domu mogą być skierowane osoby z poza terenu Gminy Osjaków, jeśli
Dom dysponuje wolnymi miejscami, gdzie podstawą do przyjęcia Uczestnika jest podpisanie
stosownego porozumienia pomiędzy Wójtem Gminy Osjaków a jednostką samorządu
terytorialnego (powiatem, gminą), na terenie której osoba kierowana zamieszkuje. - W pierwszej kolejności kierowane są osoby z terenu Gminy Osjaków.
§ 6. 1. Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji administracyjnej
wydanej przez organ prowadzący ŚDS w Kolonii Raduckiej.
- Termin przyjęcia osoby skierowanej do ŚDS w Kolonii Raduckiej następuje
w porozumieniu z Kierownikiem Domu.
- Osoby z poza Gminy Osjaków ubiegające się o skierowanie do ŚDS
w Kolonii Raduckiej zgłaszają się do właściwego organu ze względu na ich miejsce
zamieszkania. - Na wniosek osoby korzystającej z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej,
bądź jej opiekuna prawnego, pobyt w Domu może być przedłużony, o ile nie ustały przyczyny
uzasadniające ten pobyt, w szczególności w sytuacji braku postępów w realizacji IPPW-A,
braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, domu pomocy społecznej,
braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym
stanowisku pracy. - Okres pobytu w Domu może, na wniosek uczestnika bądź jego
opiekuna prawnego, jak ZW-A zostać skrócony, jeżeli zmieniła się sytuacja osoby
korzystającej z usług świadczonych przez Dom, a w szczególności:
1) gdy ustały przyczyny uzasadniające pobyt w Domu;
2) gdy stan zdrowia Uczestnika wskazuje na konieczność długotrwałej hospitalizacji;
3) gdy swoim zachowaniem stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia własnego, jak i innych
osób. - W przypadku czasowych nieobecności uczestników, trwających przez
okres dłuższy niż 10 dni roboczych, ŚDS w Kolonii Raduckiej może przyjąć dodatkowe
osoby, w celu pełnego wykorzystania miejsc statutowych, a tym samym umożliwić innym
osobom skorzystanie z usług świadczonych przez Dom.
II. Organizacja ŚDS w Kolonii Raduckiej:
5
§ 7. 1. Domem kieruje Kierownik, którego zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy
Osjaków.
- Kierownik zobowiązany jest w szczególności do:
1) reprezentowania Domu na zewnątrz;
2) określenia i wdrożenia odpowiedniej struktury organizacyjnej;
3) zatrudniania kadry i podziału zadań;
4) opracowania Regulaminu Organizacyjnego, Programów Działalności dla każdego typu
Domu i sporządzania Planu Pracy na każdy rok kalendarzowy w uzgodnieniu z Wojewodą
i po ich zatwierdzeniu przez organ prowadzący ŚDS w Kolonii Raduckiej sprawować
nadzór nad ich realizacją;
5) ustalania rocznego planu finansowego;
6) sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego oraz merytorycznego z działalności
Domu;
7) dbania o wysoką jakość świadczonych usług.
- W trakcie nieobecności Kierownika, zastępstwo w zakresie
administrowania placówką sprawuje wyznaczony przez Niego na piśmie pracownik.
- Do podpisywania korespondencji wychodzącej na zewnątrz uprawniony
jest Kierownik, bądź osoba przez Niego upoważniona.
§ 8. 1. ŚDS w Kolonii Raduckiej, czynny jest przez pięć dni w tygodniu –
od poniedziałku do piątku – w godzinach 7.30 – 15.30.
- W uzasadnionych przypadkach Kierownik ŚDS w Kolonii Raduckiej działając
w porozumieniu z Wójtem Gminy Osjaków może decydować o realizowaniu zadań w innym
czasie, w tym:
1) prowadzenia dodatkowych zajęć kulturalnych, sportowych i turystycznych w godzinach
popołudniowych oraz w dni wolne od zajęć;
2) organizacji wyjazdów integracyjnych, po uprzednim uzyskiwaniu zgody Uczestników,
lub Ich opiekunów prawnych. - Istnieje możliwość, po uprzednim uzgodnieniu z uczestnikami lub ich
opiekunami zamknięcie Domu na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w danym roku
kalendarzowym, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem
jednostki prowadzącej ŚDS w Kolonii Raduckiej oraz Wydziału Rodziny i Polityki
Społecznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
6
- Dom umożliwia uczestnikom w czasie pobytu spożywanie gorącego posiłku,
przyznanego w ramach zadania własnego gminy lub w ramach treningu kulinarnego. - Dom zapewnia warunki do rozwoju grup samopomocowych uczestników
jak również ich rodzin.
- Dom może dodatkowo zapewnić usługi transportowe polegające na
dowożeniu na zajęcia i odwożeniu po zajęciach, w szczególności uczestnikom z zaburzeniami
zachowań lub niepełnosprawnością fizyczną, sprzężoną. - W ramach działalności Domu, za zgodą Kierownika, w wyznaczonych przez
niego dniach i godzinach, istnieje możliwość prowadzenia zajęć klubowych przeznaczonych
dla osób oczekujących na przyjęcie do placówki oraz byłych uczestników. - Osoby, o których mowa § 8 ust. 7 przebywają w Domu na prawach gościa
i zobowiązani są do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
III. Cele, funkcje i zadania ŚDS w Kolonii Raduckiej:
§ 9. 1. ŚDS w Kolonii Raduckiej jest ogniwem oparcia społecznego dla osób
z zaburzeniami psychicznymi, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu
lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym
i społecznym.
- Celem funkcjonowania placówki jest przede wszystkim wzrost zaradności
i samodzielności życiowej uczestników, a także ich integracja społeczna.
§ 10. 1. ŚDS w Kolonii Raduckiej pełni funkcję:
1) Diagnostyczną – polegającą na rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb i możliwości
Uczestników, a także Ich rodzin oraz najbliższego otoczenia.
2) Planistyczną – polegającą na określeniu indywidualnych planów oddziaływania
na Uczestnika, Jego rodzinę i najbliższe otoczenie społeczne, w celu osiągnięcia
zakładanych celów wspierająco – aktywizujących, rehabilitacyjnych i socjalnych.
3) Realizującą – polegającą na ograniczeniu źródeł problemów utrudniających poprawne
funkcjonowanie uczestników i ich rodzin oraz na przeciwdziałaniu zjawiskom
nietolerancji i niehumanitarnego traktowania osób z zaburzeniami psychicznymi.
4) Aktywizującą – polegającą na przełamywaniu barier psychologicznych Uczestników
i Ich rodzin oraz integracji ze środowiskiem.
- Dom realizuje swe funkcje poprzez zadania o charakterze:
7
1) wspierająco – aktywizującym, polegającym na podejmowaniu działań, których celem jest
usprawnienie zaburzonych funkcji, utrzymanie sprawności psychofizycznej oraz
zapewnienie wsparcia terapeutycznego i psychologicznego;
2) rekreacyjno – kulturowym, polegającym na prowadzeniu zadań pobudzających
i zabezpieczających potrzeby o tym charakterze i prowadzeniu nowych, aktywnych form
wypoczynku i rekreacji, umożliwienie uczestnictwa w życiu społecznym i kulturowym;
3) edukacyjnym, polegającym na rozwijaniu zainteresowań i podnoszeniu wiedzy
i umiejętności z różnych dziedzin życia osób objętych usługami świadczonymi przez
Dom;
4) socjalnym, polegającym na tworzeniu warunków zaspakajania podstawowych potrzeb
oraz dbanie o bezpieczne warunki pobytu osób objętych usługami świadczonymi przez
Dom;
5) opiekuńczym, polegającym na zapewnieniu odpowiedniej, zindywidualizowanej
i dostosowanej do potrzeb opieki każdemu z Uczestników, a także zaspokojenie
podstawowych potrzeb.
- Zadaniem ŚDS w Kolonii Raduckiej jest również:
1) zapewnienie odpowiedniego standardu usług świadczonych w ramach realizowanych
oddziaływań wspierająco-aktywizujących;
2) zapewnienie uczestnikom pobytu w odpowiednich warunkach socjalno-bytowych;
3) zapewnienie należytych warunków sanitarnych i higienicznych.
4) przywrócenie lub utrzymanie dobrej formy psychicznej, intelektualnej, fizycznej oraz
zaradności funkcjonalnej uczestników w zależności od Ich potrzeb i możliwości
psychofizycznych;
5) zapewnienie uczestnikom warunków do rozwoju samorządności, poprzez możliwość
utworzenia samorządu, którego jednym z celów jest ukształtowanie i umocnienie
zachowań sprzyjających samopomocy.
§ 11. 1. Wymienione cele, funkcje i zadania realizowane są w ramach
indywidualnych bądź zespołowych oddziaływań wspierająco – aktywizujących poprzez
świadczenie odpowiednich usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb, możliwości
i zainteresowań każdego z uczestników.
- Usługi świadczone przez Dom na rzecz uczestników, to:
8
1) trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd
zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych,
trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie
pozytywnych relacji Uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie
zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury,
w tym: kształtowanie u Uczestników motywacji do zachowań akceptowanych przez
otoczenie i wyrabianie u Nich nawyków celowej aktywności.
3) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą,
audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich
i kulturalnych;
4) zapewnienie poradnictwa psychologicznego;
5) zapewnienie pomocy w załatwianiu spraw urzędowych;
6) zapewnienie pomocy w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
w tym: uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków,
pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;
7) zapewnienie niezbędnej opieki;
8) prowadzenie terapii ruchowej, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
9) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii
zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej
na przystosowanym stanowisku pracy.
§ 12. 1. Cele i zadania Domu realizowane są przy współpracy:
1) rodzin, opiekunów i innych osób, które są bliskie uczestnikom;
2) Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi;
3) ośrodków pomocy społecznej oraz centrów pomocy rodzinie;
4) urzędu pracy;
5) poradni zdrowia psychicznego, szpitali psychiatrycznych i innych placówek opieki
zdrowotnej;
6) organizacji pozarządowych;
7) ośrodków kultury i organizacji kulturalno – rozrywkowych;
8) placówek oświatowych;
9) kościołów i związków wyznaniowych.
10) innych jednostek świadczących usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym:
9
a) warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywizacji zawodowej, spółdzielni
socjalnych;
b) centrów integracji społecznej i klubów integracji społecznej;
c) innych osób lub podmiotów działających na rzecz integracji społecznej Uczestników;
- Działania Domu mogą być wspierane przez opiekunów uczestników, członków
ich rodzin oraz wolontariuszy.
IV. Kadra i zależność służbowa ŚDS w Kolonii Raduckiej:
§ 13. 1. Domem kieruje Kierownik, który odpowiada za całokształt jego
funkcjonowania.
- Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa
pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Domu.
- W celu realizacji zadań Kierownik wydaje zarządzenia, instrukcje, regulaminy
i inne akty dotyczące funkcjonowania Domu.
§ 14. 1. Do zadań Kierownika w szczególności należy:
1) podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację powierzonych zadań;
2) dobór kadr i podział zadań oraz ustalenie szczegółowych zakresów czynności
pracowników;
3) współpraca z organami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi;
4) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz
kontroli finansowej;
5) przyjmowanie interesantów w sprawach uwag, skarg oraz wniosków w poniedziałki i
piątki od 10. 00 do 14 00 .
a) informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach uwag, skarg
i wniosków winna być umieszczona w widocznym miejscu w siedzibie Domu.
- Do właściwości Kierownika jako kierownika jednostki pomocy społecznej
należy także:
1) tworzenie warunków do realizacji zadań określonych w Statucie Domu i niniejszym
Regulaminie;
2) kształtowanie właściwego stosunku pracowników do uczestników Domu;
3) zapewnienie przestrzegania praw i obowiązków uczestników Domu ujętych w niniejszym
Regulaminie;
4) wydawanie zarządzeń wewnętrznych;
10
5) polityka kadrowa Domu;
6) odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej Domu, w tym za wykonanie
określonych ustawą o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli finansów.
§ 15. 1. Kierownik realizuje zadania Domu przy pomocy podległych
mu pracowników.
- W celu realizacji zadań Domu, Kierownik tworzy następujące stanowiska
pracy:
1) Psychologa;
2) Pedagoga;
3) Pracownika socjalnego;
4) Fizjoterapeuty;
5) Terapeuty;
6) Terapeuty zajęciowego;
7) Instruktora terapii zajęciowej;
8) Asystenta osoby niepełnosprawnej;
9) Głównego księgowego;
10) Kierowcy;
11) Sprzątaczki;
- Kierownikowi podlegają bezpośrednio wszyscy pracownicy zatrudnieni w
Domu.
- Kierownik i pracownicy Domu, o których mowa w § 15 ust. 2 pkt 1 – 8
stanowią Zespół Wspierająco – Aktywizujący (ZW-A);
- Kierownik nadzoruje pracę Zespołu Wspierająco – Aktywizującego.
- Zgodnie ze wskaźnikiem zatrudnienia liczbę etatów wchodzących w skład
ZW-A ustala Kierownik w porozumieniu z Wójtem odpowiednio do liczby uczestników
każdego typu oraz limit etatów nie stanowiących ZW-A. - Dopuszcza się możliwość łączenia ze sobą stanowisk pracy, pod warunkiem
określenia zakresu etatu na poszczególnym stanowisku.
- W celu zapewnienia jednolitego działania przy wykonywaniu zadań, osoby
na poszczególnych stanowiskach pracy zobowiązane są do wzajemnej współpracy oraz
do informowania się o obowiązujących przepisach i innych rozstrzygnięciach. - Schemat organizacyjny Domu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego
Regulaminu.
11
§ 16. 1. Wszyscy pracownicy zatrudnieni w ŚDS w Kolonii Raduckiej
są odpowiedzialni w szczególności za:
1) przestrzeganie ustalonego w Domu czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób
jak najbardziej efektywny;
2) przestrzeganie obowiązujących zarządzeń, instrukcji, regulaminów i innych aktów
dotyczących funkcjonowania Domu, oraz zasad dotyczących porządku i dyscypliny
pracy;
3) dbałą, sumienną, rzetelną i terminową realizację zadań;
4) rzetelne prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami;
5) znajomość i stosowanie aktualnie obowiązujących przepisów prawa z zakresu
realizowanych zadań, w tym o ochronie tajemnicy służbowej i o ochronie danych
osobowych;
6) dbanie o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
przejawianie inicjatywy;
7) przestrzeganie zasad etyki zawodowej;
8) przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów
przeciwpożarowych;
9) przestrzeganie zasad współżycia społecznego wobec uczestników, pracowników
i przełożonych;
10) poszanowanie praw i godności uczestników, kierowanie się dobrem społecznym;
11) dbałość o dobro i mienie Domu z należytą starannością oraz używanie go zgodnie
z przeznaczeniem oraz odpowiadanie za powierzone mienie;
12) podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie się w wykonywaniu powierzonych
zadań;
13) rzetelne wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Domu;
14) bezwzględne zachowanie tajemnicy służbowej.
- Do wspólnych zadań osób wchodzących w skład ZW-A Domu należy:
1) znajomość i stosowanie przepisów prawnych z zakresu realizowanych zadań;
2) wzajemne współdziałanie i współpraca przy wykonywaniu obowiązków służbowych;
3) rozpatrywanie i załatwianie spraw indywidualnych każdego uczestnika;
4) opracowywanie IPPW-A uczestników;
5) profesjonalna pomoc oraz świadczenie usług określonych w IPPW-A uczestników;
12
6) sumienne realizowanie IPPW-A uczestników;
7) dbanie o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;
8) uczestniczenie w dokonywaniu okresowej oceny efektów postępowania wspierająco –
aktywizującego w odniesieniu do poszczególnych uczestników;
9) dokonywanie oceny zasadności dalszego pobytu uczestnika w Domu;
10) w przypadku osiągnięcia przez uczestnika poziomu samodzielności umożliwiającego
uczestnictwo w innych formach wsparcia – wnioskowanie do organu wydającego Decyzję
kierującą o umożliwienie uczestnikowi korzystania z innych form wsparcia w celu
kontynuacji procesu usamodzielnienia;
11) prowadzenie dokumentacji pracy własnej, w tym dzienników, w których zamieszczane
są adnotacje dotyczące codziennych zajęć indywidualnych i zbiorowych każdego
uczestnika;
12) kierowanie się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowanie ich godności
i prawa do samostanowienia;
13) organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu zachowania tajemnicy
w sprawach dotyczących uczestników;
14) zachowanie w tajemnicy informacji dotyczących uczestników, uzyskanych w toku
czynności zawodowych.
§ 17. 1. Do zadań poszczególnych pracowników w szczególności należy:
1) Psychologa:
a) opracowanie diagnozy indywidualnej uczestnika;
b) dokonywanie okresowych ocen stanu psychicznego uczestników;
c) prowadzenie poradnictwa psychologicznego i grup wsparcia w zależności od potrzeb
uczestników i ich rodzin lub opiekunów;
d) określenie potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestników Domu oraz
ich zainteresowań;
e) uczestnictwo i obserwacja zajęć grupowych oraz pomoc specjalistom w realizacji
zajęć warsztatowych;
f) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych uczestników, ułatwianie kontaktu
z instytucjami;
g) prowadzenie spotkań społeczności.
13
h) przeprowadzanie badań psychologicznych z wykorzystaniem narzędzi w postaci
testów, np. WAIS-R (PL), Gestalta, WIST i itp., uaktualniających dane dotyczące
sprawności intelektualnej uczestników;
i) interwencje w sytuacjach konfliktowych, w nadpobudliwości emocjonalnych
niwelujących nieprawidłowe zachowania uczestników;
j) dokumentowanie pracy własnej.
2) Pedagoga:
a) opracowywanie diagnozy indywidualnej uczestnika;
b) prowadzenie postępowania wspierająco – aktywizującego zgodnie z IPPW-A każdego
uczestnika;
c) prowadzenie dokumentacji indywidualnej uczestników i zbiorczej zgodnie
z wytycznymi rozporządzenia w sprawie śds;
d) kontakt z rodzicami i opiekunami uczestników;
e) dbanie o bezpieczeństwo uczestników;
f) poradnictwo pedagogiczne dla uczestników, ich rodzin i opiekunów;
g) prowadzenie dokumentacji własnej;
h) promowanie ŚDS w Kolonii Raduckiej w społeczności lokalnej i ponadlokalnej
poprzez organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych, czynny udział
w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
czynny udział w imprezach i konkursach okolicznościowych organizowanych przez
Dom.
3) Pracownika socjalnego:
a) utrzymywanie stałego kontaktu ze środowiskiem rodzinnym uczestników w zakresie
doradztwa, niesienia pomocy uczestnikom i ich rodzinom ( edukacja rodzin);
b) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
c) ścisła współpraca z ośrodkami pomocy społecznej z okolicznych gmin w zakresie
wyłaniania osób do formy pomocy świadczonej przez Dom;
d) współpraca z innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz poprawy sytuacji
osób niepełnosprawnych;
e) utrzymywanie stałego kontaktu z przychodnią lekarską, poradnią zdrowia
psychicznego;
f) występowanie z wnioskami w sprawach przyznania form pomocy uczestnikom ŚDS;
14
g) współorganizacja imprez kulturalno-rozrywkowych, uroczystości w ŚDS oraz
współudział w imprezach organizowanych w środowisku lokalnym;
h) dokumentowanie pracy własnej.
4) Fizjoterapeuty:
a) prowadzenie rehabilitacji zgodnie ze wskazaniami lekarskimi i możliwościami
uczestników;
b) prowadzenie z uczestnikami zajęć z zakresu terapii ruchem;
c) dokonywanie okresowej oceny postępu procesu rehabilitacyjnego u uczestników;
d) inicjowanie działań zmierzających do osiągnięcia jak najlepszej kondycji fizycznej
u uczestników;
e) monitorowanie sprzętu wspomagającego uczestników i zgłaszanie ewentualnych
usterek;
f) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad uczestnikami przebywającymi w sali
do terapii ruchem;
g) prowadzenie dokumentacji własnej.
5) Terapeuty, Terapeuty zajęciowego, Instruktora terapii zajęciowej:
a) organizowanie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z uczestnikiem;
b) prowadzenie postępowania wspierająco – aktywizującego zgodnie z IPPW-A każdego
uczestnika;
c) utrzymanie kontaktu i współpracy z rodzinami lub opiekunami uczestników;
d) odpowiedzialność za realizację zadań wynikających z IPPW-A uczestników;
e) prowadzenie dokumentacji własnej;
f) karmienie uczestnika, o ile stan jego zdrowia wymaga wykonywania tej czynności;
g) pomoc uczestnikowi przy załatwianiu jego potrzeb fizjologicznych, o ile jego stan
zdrowia tego wymaga.
6) Asystenta osoby niepełnosprawnej:
a) mobilizowanie uczestników do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania
zainteresowań;
b) pomoc uczestnikom w przemieszczaniu się;
c) wspomaganie oddziaływań wspierająco – aktywizujących innych członków zespołu
wspierająco – aktywizującego;
d) pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych uczestników;
15
e) pomoc w doprowadzeniu do lekarza, na badania diagnostyczne lub na zabiegi
rehabilitacyjne oraz do urzędów;
f) pomoc w realizacji potrzeb kulturalno – rekreacyjnych i integracji ze środowiskiem,
w tym również towarzyszenie w charakterze opiekuna na wycieczkach i innych
imprezach wyjazdowych;
g) diagnozowanie warunków życia i pomoc w usuwaniu wszelkiego typu barier;
h) współpraca z pozostałymi członkami ZW-A w zakresie zabezpieczenia potrzeb
egzystencjonalnych;
i) współpraca z instytucjami i organizacjami społecznymi pracującymi na rzecz osób
niepełnosprawnych;
j) pomoc w innych sprawach życiowo ważnych dla osoby niepełnosprawnej
lub opiekuna osoby niepełnosprawnej;
k) opieka nad uczestnikami podczas dowozu i odwozu
l) prowadzenie dokumentacji własnej.
7) Głównego księgowego:
a) pełna obsługa finansowo – księgowa.
8) Kierowcy:
a) przywóz i odwóz uczestników;
b) przewozy uczestników w sprawach umówionych wizyt w poradniach
specjalistycznych;
c) dbanie o samochód służbowy;
d) prowadzenie wszelkiej dokumentacji dotyczącej eksploatacji samochodu;
e) zgłaszanie awarii samochodu służbowego do Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej;
f) przestrzeganie terminów przeglądów;
g) dbanie o porządek na terenie Domu;
h) wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego.
9) Sprzątaczki:
a) utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach Domu;
b) utrzymanie czystości w salach do postępowania wspierająco – aktywizującego;
c) dbanie o powierzony sprzęt;
d) racjonalna gospodarka środkami czystości;
e) wietrzenie, sprzątanie i dezynfekowanie pomieszczeń ŚDS w Kolonii Raduckiej;
f) dezynfekcja urządzeń sanitarno – higienicznych;
g) usuwanie pajęczyn;
16
h) opróżnianie koszy na śmieci;
i) sprawdzanie zabezpieczeń okiennych, kranów, drzwi, wygaszanie oświetlenia;
j) wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego.
- Szczegółowe zadania pracowników oraz zakresy czynności na poszczególnych
stanowiskach służbowych określają umowy o pracę lub umowy zlecenie oraz zakresy
czynności i obowiązków pracowników. - Zakresy czynności i obowiązków służbowych pracowników znajdują
się w ich aktach osobowych.
V. Organizacja postępowania wspierająco – aktywizującego:
§ 18. 1. Podczas pobytu w Domu, uczestnicy korzystają z usług świadczonych
przez ŚDS w Kolonii Raduckiej, zgodnie ze swoim IPPW-A i tygodniowym planem zajęć.
- IPPW-A jest realizowany w porozumieniu z uczestnikiem bądź jego
opiekunem.
- ZW-A zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6
miesięcy, celem omówienia realizacji IPPW-A i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej
ich modyfikacji.
§ 19. 1. Postępowanie wspierająco – aktywizujące odbywa się w warunkach
spełniających standard usług świadczonych w ŚDS w Kolonii Raduckiej, w tym:
1) zniesione są bariery architektoniczne;
2) wyposażanie zawiera udogodnienia umożliwiające funkcjonowanie osobom
niepełnosprawnym;
3) powierzchnia użytkowa wynosi 343,15m 2 jest wyższa niż 8 m²/ na jednego uczestnika;
4) na parterze znajdują się pomieszczenia wyposażone w meble i sprzęty niezbędne
do prowadzenia w nich oddziaływań wspierająco – aktywizujących w tym:
a) sala muzyczno – teatralna;
b) sala integracji społecznej;
c) sala do treningu kulinarnego;
d) świetlica połączona z jadalnią;
e) sala gospodarstwa domowego;
f) sala do zajęć z zakresu terapii ruchem i rehabilitacji;
g) sala rękodzieła artystycznego;
h) sala komputerowa;
17
i) pokój psychologa, pełniąca też funkcję sali wyciszeń;
j) łazienka, toalety;
k) szatnie;
5) na pierwszym piętrze znajdują się pomieszczenia przeznaczone dla personelu placówki,
w tym:
a) pokój kierownika;
b) pokój głównej księgowej;
c) pomieszczenie socjalne;
d) pokój;
e) archiwum;
f) łazienka, toalety.
- Postępowanie wspierająco – aktywizujące z uczestnikami prowadzi się przez
co najmniej 6 godzin dziennie, pozostały czas przeznaczony jest na czynności porządkowe,
przygotowanie do zajęć, uzupełnienie dokumentacji.
VI. Prawa i obowiązki, nakazy i zakazy oraz sankcje dotyczące osób korzystających
z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej
§ 20. 1. Osoby korzystające z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej mają prawo do:
1) uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych w Domu;
2) uzyskania stosownej pomocy w załatwieniu spraw osobistych;
3) godnego i partnerskiego traktowania;
4) zaproponowania wyboru form i rodzaju treningów / zajęć, w których uczestnik chce brać
udział;
5) bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, zwłaszcza ochrony przed krzywdzeniem,
wykorzystywaniem, dyskryminacją i poniżaniem;
6) zgłaszania uwag i wniosków do personelu Domu i jego Kierownika;
7) zgłaszania skarg:
a) na innych uczestników do personelu Domu lub Kierownika ŚDS w Kolonii Raduckiej;
b) na pracowników Domu do Kierownika ŚDS;
c) na Kierownika ŚDS do Wójta Gminy Osjaków lub Wojewody Łódzkiego.
- Do obowiązków osób korzystających z usług świadczonych przez
ŚDS w Kolonii Raduckiej w miarę swych możliwości psychofizycznych należy
w szczególności:
1) systematycznie uczestniczyć w realizacji zaplanowanych działań wspierająco –
18
aktywizujących;
2) potwierdzać swoją obecność na zajęciach podpisując listę obecności;
3) dbałość o mienie Domu i powierzony do użytku sprzęt i materiały;
4) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
5) współpraca z personelem w rozwiązywaniu swoich problemów;
6) przestrzeganie zakazu wnoszenia i spożywania alkoholu i innych środków odurzających
oraz przebywania w stanie wskazującym na ich spożycie, na terenie Domu;
7) przestrzeganie zakazu palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi na terenie
Domu;
8) przestrzeganie niniejszego Regulaminu oraz innych zarządzeń porządkowych.
- Uczestnicy Domu mogą tworzyć samorząd, którego celem jest kształtowanie
i umacnianie zachowań sprzyjających samopomocy i zasadzie samorządności.
§ 21. Uczestnik w ramach swych możliwości psychofizycznych powinien:
1) aktywnie uczestniczyć w treningach / zajęciach;
2) aktywnie współpracować w rozwiązywaniu swoich problemów;
3) przestrzegać ustalonego czasu zajęć i porządku;
4) stosować się do zaleceń pracowników oraz Kierownika;
5) zgłaszać planowaną nieobecność;
6) przejawiać koleżeński stosunek do pozostałych uczestników;
7) przestrzegać zasad i norm współżycia społecznego.
§ 22. Na terenie Domu nie wolno:
1) stosować jakiejkolwiek przemocy czy to słownej czy fizycznej;
2) posiadać i spożywać alkohol lub inne substancje odurzające;
3) palić tytoniu poza miejscami wyznaczonymi;
4) samowolnie uruchamiać maszyn, urządzeń lub innych mechanizmów mogących zagrażać
zdrowiu lub życiu.
§ 23. 1. Za zniszczenia dokonane przez uczestnika materialnie odpowiada
uczestnik lub jego opiekun prawny na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.
- Kierownik Domu ma prawo nie dopuścić lub odsunąć tymczasowo od zajęć
uczestnika, który swoim zachowaniem stwarza zagrożenie zdrowia lub życia własnego
lub innych osób do czasu przyjazdu odpowiednich służb.
19
- Dom nie odpowiada za przedmioty wartościowe przyniesione przez
uczestników na teren placówki.
- Uczestnikowi, który w sposób rażący i nagminny narusza normy współżycia
społecznego, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla zdrowia fizycznego swojego
i innych uczestników i / lub pracowników Domu decyzja administracyjna może zostać
zmieniona lub uchylona na niekorzyść strony bez jej zgody na wniosek ZW-A,
zatwierdzonego przez Kierownika ŚDS, złożonego do organu wydającego decyzję kierującą
do Domu.
VII. Postanowienia końcowe:
§ 24.1. Postanowienia niniejszego Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników
i osób korzystających z usług ŚDS w Kolonii Raduckiej.
- Każdy pracownik ŚDS w Kolonii Raduckiej oraz wszystkie osoby korzystające
z usług na terenie Domu są zobowiązane do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu. - Zapoznanie się z treścią niniejszego Regulaminu, każdy pracownik i uczestnik
(w ramach swych możliwości psychofizycznych) poświadcza własnoręcznym podpisem. - Dokument dotyczący poświadczenia zapoznania się z niniejszym
Regulaminem znajduje się u:
1) Pracownika, w jego aktach osobowych;
2) Uczestnika, w jego indywidualnej teczce.
§ 25. Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym ŚDS w Kolonii Raduckiej
następują w trybie przyjętym dla jego nadania.
§ 26. Niniejszy Regulamin obowiązuje od daty zatwierdzenia go, przez Wójta
Gminy Osjaków.